Dit populaire antibioticum veranderde het wit van de ogen van een man blauw

Dit populaire antibioticum veranderde het wit van de ogen van een man blauw

Dorothy Atkins

Dorothy Atkins | Hoofdredacteur | E-mail

Lichte oogkleuren veranderen zelden gezondheidsproblemen - de oogkleur kan immers met de leeftijd verschuiven. Als het wit van je ogen bijvoorbeeld een felle kleur blauw wordt, is dat zeker een reden tot bezorgdheid.

Helaas is dat precies wat er gebeurde met een man die gedwongen was een arts te zien nadat zijn ogen waren verschoven naar een angstaanjagende marinekleur. Een rapport gepubliceerd door The New England Journal of Medicine onthulde een 70-jarige man met het wit van zijn ogen, medisch bekend als sclera, van melkachtig naar indigo. Verrassend genoeg had hij geen pijn, zijn visie lag binnen de normale richtlijnen en zijn algehele ooggezondheid was volkomen normaal. De schuldige van deze kleuring: een populair antibioticum met de naam minocycline, dat vaak wordt gebruikt voor de behandeling van bacteriële infecties en ernstige acne. Minocycline is ook bekend om zijn anti-inflammatoire eigenschappen, waardoor het een go-to-medicijn is voor patiënten die lijden aan reumatoïde artritis.

Volgens het rapport had de patiënt in kwestie al meer dan 15 jaar minocycline als arthritisbehandeling genomen, waarbij langzaam een ​​kleurverandering merkte naarmate de tijd verstreek. Hoewel het niet duidelijk is hoe dit proces precies verloopt, denken de artsen achter het artikel, Jawad Arshad en Rony Sayegh, MD dat dit kan gebeuren als een nevenreactie van minocycline en melanine of ijzer, waardoor "onoplosbare complexen" worden gevormd die zich in de lichaam en blijf rondhangen. Hoewel de patiënt de antibiotica verwisselde, had hij na een heel jaar nog steeds de blues op nieuwe medicijnen.

Dit is niet het eerste gemelde geval van minocyclinekleuring of hyperpigmentatie. In 2016 ontdekte een onderzoek bij bijna 300 patiënten die de medicatie gebruikten als een langetermijnoplossing dat terwijl slechts 3 procent van de patiënten een blauwe verkleuring van hun sclera ervoer, meer dan de helft van de patiënten na vier en een half jaar enig teken van verkleuring vertoonde , vooral in hun huid.

Bovendien is een artikel gepubliceerd in American Academy of Ophthalmology in maart 2007 wordt een soortgelijk geval beschreven van een 79-jarige patiënt genaamd "Eleanor Green." Na 10 jaar minocycline te hebben gebruikt, waren delen van haar oor, wangen, wenkbrauwen en vingernagels een troebel kobalt geworden. Na het stoppen van het medicijn vertoonde mevr. Green slechts een gedeeltelijke vermindering van de pigmentatie. Kleur ons geschokt.

Deel Met Je Vrienden

Gerelateerde Artikelen

add